top of page
ELPMAS
Moondog
"Masterful" - Rolling Stone (France)
Produced and released in the beginning of the 90’s, Elpmas is a genuine concept-album which uses the woody tones of the marimbas, numerous field recordings and borrowings from Japanese musical forms to sketch an ode to nature and a manifesto against the ill-treatment of the aboriginal peoples.
Louis Thomas Hardin, 1916 (Kansas, USA) – 1999 (Munster, Germany), is without doubt one of the most peculiar composers of this 20th century he travelled throughout. A visionary blind man, a symphonist hobo and an unknown legend, he is the architect of a unique and extensive body of work in which Plain Indians-inspired jazz, contrapuntal composing borrowed from Joan Sebastian Bach and a science of melody mingle, a work which has fascinated the world of pop.
The 91 Moondog album Elpmas was made mostly on computer with sampled sounds. In 2018, ensemble 0 has recorded a new version of it entirely with real acoustic instruments. To this day, ensemble 0 is the only group performing Elpmas live on stage.
Total duration: 72’
Personnel: Amélie Grould (marimba, xylophone), Julien Garin (bombo, marimba, glockenspiel), Stéphane Garin (marimba, xylophone, bombo, toy piano), Barbara Hünninger (viola da gamba), Vincent Malassis (electronics), Joël Mérah (zither, banjo), Julien Pontvianne (saxophones, clarinet) + Macadam ensemble, Etienne Ferchaud (choir & lead voice)
Production: ensemble 0 / Variations festival - Le Lieu Unique, scène nationale de Nantes
Co-production: La Centrifugeuse (Pau)
Past performances: Variations festival (Lieu Unique, Nantes) / La Centrifugeuse (Pau) / Festival de la Cité (La Perchée, Lausanne) / Teatro Estudio (Bogotá) / Salle Nougaro (Toulouse) / Festival Musique Action (CCAM, Vandoeuvre-les-Nancy) / Festival Traversées (TAP, Poitiers) / Les Passerelles (Pontault-Combault) / SNSA (Apollo, Boucau) / Opera (Dijon) / La Philharmonie (Paris, 4 shows)
Pro
1/4
CROCODILE
Martin Harriague / Emilie Leriche / Ensemble 0
Un Régal - Le Monde (France)
Un bijou - Figaro (France)
Un petit chef d'oeuvre - l'Humanité (France)
Quatre ans après Fossile, duo s'inspirant de l'urgence écologique et des liens entre l'homme et sa planète, Martin Harriague choisit à nouveau la forme du duo en livrant cette fois-ci, une danse d'amour qui de prime abord, pourrait sembler loin des préoccupations sociales et environnementales qui ont marqué ses oeuvres...
Crocodile met en scène le rapprochement de deux corps qui s'accordent, se ponctuent, s'interrogent comme autant de mots se conjuguent à l'occasion d'une rencontre : celle du chorégraphe et de la danseuse Emilie Leriche avec qui il crée et interprète la pièce. Les corps se rapprochent, s'évitent, se suivent, s'effleurent puis finissent par se toucher. Les regards s'accrochent, ne se lâchent plus, dans un synchronisme imprévisible, hypnotique et émouvant.
Une pièce épurée et délicate oscillant entre attraction et répulsion, douceur et heurt, dans laquelle le chorégraphe traduit l'amour et sa fragilité au travers de corps vivants en quête d'harmonie.
Durée : 60’
Avec : Martin Harriague (danseur, chorégraphe) Emilie Leriche (danseuse), Stéphane Garin (marimba), Julien Garin (marimba)
Production : Scène Nationale Sud Aquitain, Scène 55 Mougins, Temps d'Aimer la danse Biarritz, M alandain Ballet Biarritz, MH Production, Ensemble 0
Performances passées : Le Temps d'Aimer (Biarritz), Scène Nationale Sud Aquitain (Bayonne), Festival Cadences (Arcachon), Scène 55 (Mougins)
Pro
1/2
bottom of page